Głównym celem ubiegania się o mandat radnej jest chęć kontynuowania pracy na rzecz mieszkańców i naszego miasta Szczecina. Szczególnie bliskie mi są problemy mieszkańców Śródmieścia i Centrum gdyż wychowałam się na Niebuszewie. Z tym terenem Szczecina także związana jestem zawodowo pracując w Technoparku Pomerania. Pracując już dwie kadencje w Radzie Miasta posiadam ogromne doświadczenie, które pragnę wykorzystać w najbliższej kadencji. Dla mnie zawsze najważniejsi są ludzie, mieszkańcy Szczecina.






[ Powrót ]

Monday, 25 March, 2013, 10:55

Szczecin zmienia oblicze - rozmowa z Prezydentem Miasta Piotrem Krzystkiem.

Szczecin postawił na inwestycje. Dzięki zewnętrznym funduszom rozpoczął się boom inwestycyjny
w stolicy województwa. Miasto na kilka lat zamieniło się w wielki plac budowy.




Przede wszystkim zdrowe finanse miasta pozwalają nam na maksymalne korzystanie z dostępnych środków unijnych. Od kilku lat systematycznie rosną wydatki inwestycyjne, co powoduje, że Szczecin jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się miast w Polsce. Mamy wysokie ratingi, przygotowywane przez Fitch Ratings. To pozwala nam zaciągnąć nisko oprocentowane kredyty w europejskich instytucjach finansowych.
Uporządkowanie systemu zarządzania finansami było pierwszym krokiem do opracowania naszego programu inwestycyjnego.

Które inwestycje są kluczowe?
Najwięcej pieniędzy wydajemy na przedsięwzięcia infrastrukturalne, głównie na drogi i komunikację.
W ramach projektu "Modernizacja dostępu drogowego do Portu w Szczecinie" remontujemy najważniejszą arterię wjazdową do miasta, ul. Struga. To największa drogowa inwestycja w Szczecinie. Arteria obsługuje ruch tranzytowy. Jest też ważna dla mieszkańców prawobrzeżnej części miasta, ponieważ jest główną drogą dojazdową na drugi brzeg Odry, gdzie wielu z nich pracuje. Przebudowa będzie kosztować ponad 104 mln zł.


Budujemy także zupełnie nową Trasę Północną, która połączy północne dzielnice Szczecina z obwodnicą śródmieścia. Niedawno zakończyliśmy budowę V etapu obwodnicy. Sukcesywnie kupujemy także nowy tabor komunikacji miejskiej. Po Szczecinie jeżdżą nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje i ekologiczne autobusy. Wkrótce przybędzie 20 nowych tramwajów. Już w tej chwili blisko połowa taboru jest nowa. Dzięki temu mieszkańcy podróżują w bardziej komfortowych warunkach.

Przełomowe dla miasta będzie rozpoczęcie budowy -Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju (SST). Finalizujemy procedury związane z pozyskaniem dofinansowania. Projekt, którego koszt opiewa na kwotę przeszło 166 mln zł, stanie się kamieniem milowym w rozwoju komunikacji miejskiej w Szczecinie. Budowa SST skończy się w 2015 roku.

Według mnie wszystkie realizowane przez nas projekty przyczyniają się do rozwoju miasta i metropolii, dlatego że bezpośrednio przekładają się na lepszą ofertę gospodarczą,
wzrost jakości życia mieszkańców, zapewniają odpowiednią dostępność komunikacyjną i transportową, a także dają możliwość stworzenia atrakcyjnej oferty kulturalnej, sportowej i turystycznej. Szczecin był gospodarzem Mistrzostw Europy w pływaniu, które odbyły się na nowo wybudowanej olimpijskiej pływalni.

Czy miasto, mimo kryzysu, nadal inwestuje w sport i kulturę?
Mimo kryzysu nie bagatelizujemy znaczenia tych dziedzin. Nowoczesne obiekty kulturalne i sportowe, a także inwestycje w infrastrukturę turystyczną mają wpływ na atrakcyjność naszej oferty. Finalizujemy budowę hali widowiskowo-sportowej i nowoczesnej siedziby Szczecińskiej Filharmonii, która niewątpliwie stanie się ikoną architektury miasta.


Niedługo zakończy się budowa Trafostacji Sztuki, unikatowej galerii, która powstaje w zabytkowym budynku transformatorowni.
Inwestujemy także w turystykę. Remontujemy szczecińskie bulwary, powstają nowoczesne mariny i centra informacji turystycznej. Te, a także wiele innych mniejszych projektów pozwolą wzbogacić ofertę kulturalną i turystyczną miasta, co niewątpliwie zachęci odwiedzających Szczecin do kolejnych wizyt. Co ważne, coraz częściej jesteśmy gospodarzem ważnych międzynarodowych imprez. W sierpniu odbędzie się finał The Tali Ships Races, najważniejszego żeglarskiego święta na świecie. Do Szczecina zawiną
największe i najpiękniejsze żaglowce świata. Szacujemy, że odwiedzi nas w tym czasie kilkaset tysięcy turystów. Inwestycje, o których pan mówi, niewątpliwie zmieniają
Szczecin.

Czy w oczach przedsiębiorców jest on atrakcyjnym miastem?
Zdecydowanie. Prym wiodą deweloperzy, którzy realizują inwestycje mieszkaniowe i biurowe o wartości setek milionów złotych. Już wkrótce oferta powierzchni biurowej w Szczecinie powiększy się do ponad 100 tys. metrów. Zabiegamy o firmy, które je wypełnią.

Rynek nieruchomości dostrzegł, że potencjał Szczecina nie jest wykorzystany. Własnymi siłami, przy udziale środków unijnych realizujemy także bardzo istotny biznesowo projekt budowy Technoparku "Pomerania", dedykowany firmom rozpoczynającym działalność i świadczącym nowoczesne usługi. W tym celu w Technoparku funkcjonuje już Inkubator Przedsiębiorczości "Pomerania". Będzie stwarzać dogodne warunki do rozwoju innowacyjności w Szczecinie i regionie ze szczególnym ukierunkowaniemna technologie informacyjne i komunikacyjne (ICT). Dlatego obecnie główne
działania koncentrują się na powstawaniu nowoczesnej infrastruktury technicznej w postaci obiektów biurowych
i serwerowni dla firm z obszaru szeroko rozumianej informatyki i telekomunikacji. Kolejne dwa budynki biurowe i regionalna serwerownia zostaną uruchomione pod koniec 2013r.



Na jakie branże stawia Szczecin?
Szczególnie zależy nam na rozwoju sektora nowoczesnych usług wspierających procesy biznesowe, a także firm specjalizujących się w nowoczesnych technologiach. Swoje oddziały otworzyły u nas m.in.: Stream Global Services i Arvato Bertelsmann, duński Coloplast i włoski Unicredit, Tieto i BLStream. Niedawno rekrutację rozpoczęła firma Mobica, potentat z branży IT Miasto zyskało też atuty, które ułatwiają pozyskiwanie firm produkcyjnych. Mam na myśli rozwój specjalnej strefy ekonomicznej. Na terenach objętych statusem SSE już pojawiły się pierwsze zakłady produkcyjne.
W przyszłym roku ukończymy uzbrajanie kilkudziesięciu hektarów terenów również znajdujących się w strefie. Na rozwój miasta należy też spojrzeć w układzie metropolitalnym. Wokół Szczecina pojawiło się pięć parków przemysłowych, w których inwestorzy mogą korzystać z wielu udogodnień. Nasz region, w rankingach dotyczących atrakcyjności inwestycyjnej wspiął się na szóste miejsce (z ósmego), a eksperckie agencje uznały go za drugi najaktywniejszy inwestycyjnie. Atutem miasta jest także dobrze przygotowana, młoda kadra. Ponad 90 proc. szczecińskich studentów deklaruje znajomość języka angielskiego, a ponad 80 proc. znajomość niemieckiego. Również uczelnie zaczęły powoli dostrzegać swoją rolę. Wydziały ekonomiczne rozpoczęły kształcenie studentów z obsługi specjalistycznych systemów księgowych, wydziały techniczne, w tym informatyki, współpracują z pracodawcami, by dostosowywać program zajęć bezpośrednio do oczekiwań rynku pracy Za chwilę skończy się bieżąca perspektywa unijna.

Jak miasto przygotowuje się do kolejnej?
Opracowując program inwestycyjny na kolejne lata, nie miałem wątpliwości, że najważniejsza jest systemowa kontynuacja przyjętych wcześniej założeń. Jesteśmy przygotowani do nowej perspektywy unijnej. Miasto ma wytyczoną ścieżkę rozwoju, w oparciu o wizję Floating Garden 2050, Strategię Rozwoju Miasta 2025 oraz program inwestycyjny Szczecin 2020, który w sposób szczegółowy określa nasze konkretne plany i potrzeby inwestycyjne w najbliższych latach. Wyznaczyliśmy obszary priorytetowe.
Jest wśród nich podnoszenie atrakcyjności gospodarczej i stworzenie nowych miejsc pracy.

Chcemy też rozwijać oświatę, by budować kapitał intelektualny Szczecina. Zamierzamy konsekwentnie rozwijać układ drogowy i komunikacyjny. Mamy ambicję stać się liderem inwestycji z udziałem środków unijnych w województwie zachodniopomorskim, przy wykorzystaniu naszych walorów naturalnych i potencjału mieszkańców.

Źródło: Rzeczypospolita

Komentarzy:

Brak komentarzy.

 
Twój komentarz:
Nick: E-mail lub strona www: